Ska du sälja ditt företag bör du anlita rådgivare som kan bistå dig. Att sälja ett företag är en mycket komplicerad uppgift som de flesta av oss inte klarar av att genomföra på egen hand. Åtminstone inte om vi vill få bra betalt och om vi ska vara säkra på att överlåtelsen genomförs utan att vi hamnar inför domstol i en tvist med köparen. Dessutom innebär en försäljning av ett företag ofta att stora värden står på spel. Skulle det av något skäl bli problem med överlåtelsen är det stora belopp som riskeras. En misslyckad överlåtelse eller en överlåtelse som utmynnar i en tvist kan innebära att du förlorar betydande summor.
Rådgivare för försäljningen
Även om du driver ett väl fungerande företag som dessutom visar bra vinst sedan många år tillbaka är det inte helt enkelt att hitta en köpare. Du ska dessutom hitta en seriös köpare som kan betala det pris som du vill ha för din verksamhet. De flesta som säljer sina företag anlitar därför en företagsmäklare som är proffs på att sammanföra bra säljare med bra köpare. En företagsmäklare har ett omfattande nätverk och kan snabbt presentera ditt företag för presumtiva köpare. Mäklaren vet även hur ditt företag ska presenteras för att du ska kunna sälja ditt företag till ett korrekt och marknadsmässigt pris.
Rådgivare för att följa reglerna
En företagsmäklare kan även hjälpa dig med det inledande pappersarbetet och den formalia som följer med en företagsöverlåtelse. I de flesta fall behöver du emellertid även anlita andra rådgivare som till exempel affärsjurister och revisorer. En affärsjurist kan framförallt se till att överlåtelsen sker på ett säkert sätt. Detta innebär att juristen säkerställer att du får full betalning och att du inte drabbas av tvister till följd av överlåtelsen. Revisorns roll är att granska och färdigställa dina räkenskaper så att betalningen för verksamheten är korrekt och att du uppfyller alla redovisningsmässiga och skatterättsliga krav i samband med överlåtelsen.